Mijn zoon nodigde me uit om mee te gaan naar Shanghai
Symboliekschilder Aart de Lange Pzn
‘Mijn zoon nodigde me uit om mee te gaan naar Shanghai’
Tekst: Mariska Sens
Al ruim veertig jaar is Aart de Lange Pzn dagelijks te vinden in zijn atelier. Niet overdag, maar altijd na elf uur ’s avonds tot zo twee uur ’s nachts in zijn atelier, dat stil ligt verscholen in een bosrijke Brabantse omgeving, zijn “Aartsparadijs”.
Dingen die hem bezig houden legt hij vast met penseel. Aanvankelijk met olieverf, maar sinds 2003 werkt Aart met acrylverf, waardoor zijn unieke stijl extra naar voren komt.
Op zijn schilderijen staan heel herkenbare symbolen die vaak terug komen. “Als je mijn symbolen kent dan kan je als het ware lezen wat ik wil zeggen”, legt Aart uit. “Hangt de vlag uit dan is het een mooie dag en is er feest. Ik maak graag blije schilderijen. Ik deel graag mijn blij zijn. Als de mensen meer een glimlach zouden hebben, dan zou er eerder vrede zijn op de wereld. Tevreden zijn met wat je hebt en je dat ook realiseren. Er zouden minder oorlogen ontstaan”, filosofeert de symboliekschilder.
Hij wil dan ook een verhaal vertellen met een schilderij, waarbij zebrapaden, ladders en rood en witte stokken de levensweg van de mens bepalen. Kapotte treetjes duiden op tegenslagen, dukdalven geven houvast weer. Aart:“ Een grote boot leg je vast aan een dukdalf en dan vertrouw je er op dat je boot vastligt en niet weg vaart.
Kleine huisjes zijn de mensen bij elkaar. Dat geeft een warm gevoel van veiligheid. Mijn schilderijen zijn eigenlijk oer Hollandse plaatjes”.
Originaliteit
Volgens kunstkenners is het vooral de originaliteit die de kunstwerken van Aart zo bijzonder maken. Ook zijn kleurgebruik is heel opvallend.
“Ik meng heel veel. Gebruik nooit de verf zo uit de pot. Ik tob net zolang totdat de kleur past bij het bewuste schilderij. Maar het blijft wel blij tobben, hoor!”
Als ondergrond gebruikt Aart masonite platen. Dat zijn watervaste hardboard platen.
Hij beschildert de plaat met een donkere kleur, zoals dieppaars, en houdt dan de rand donker zodat een passe partout ontstaat. Op de binnenkant komt dan de afbeelding.
Aart de Lange is een autodidact, die schilderijen maakt die nog nooit eerder zo zijn gemaakt wordt wel eens geschreven over hem. Pas drie jaar geleden is hij voor het eerst gaan exposeren.
Aart: “Mijn zoon nodigde me uit om mee te gaan naar Shanghai. In die regio zijn heel veel galerieën. In de laatste galerie ontmoetten we een galeriehouder waarmee we aan de praat raakten. Hij had al snel door dat we geen kopers waren, maar vond het leuk dat we helemaal vanuit Amsterdam bij hem langs kwamen. Er hing kunst dat wat weg had van mijn werk. Ik liet hem een boekje zien met mijn schilderijen en hij bleef er maar na kijken. Waarom had ik nooit geëxposeerd vroeg hij zich af. Zie je nou wel, zei mijn zoon, dat hebben wij ook al zo vaak tegen je gezegd!”
Na de Chinese reis duurde het toch nog drie jaar eer de eerste expositie er van kwam. Via bevriende collega’s deed hij mee met een kunstwedstrijd in Amsterdam. “Je mocht twee werken inleveren en ik had eigenlijk geen idee of ik door de selectie zou komen. Van de 100 kunstwerken werd mijn werk als vierde geplaatst en toen begon het! Ik werd uitgenodigd om te exposeren in Rhoon vlakbij Rotterdam in een kasteel waar ik mijn jeugd had door gebracht. Ik kende elke centimeter van het kasteel, dus dat vond ik geweldig om daar te mogen hangen.”
Het was zijn eerste solotentoonstelling en het was een daverend succes. “Ik kreeg veel aandacht en toen volgde er ook uitnodigingen uit Londen, Stockholm, Kopenhagen, München, Parijs,en nog veel meer ’s Hertogenbosch, Alkmaar, Laren, Kortrijk (B) en nog veel meer plaatsen.
Het verhaal van Aart de Lange Pzn lijkt op een mooi sprookje, een blij verhaal net zoals de verhalen die hij heeft geschilderd in zijn kunstwerken.
Passie
“Een van de moeilijkste dingen is het bepalen welk bedrag je moet vragen voor een schilderij. Ik kreeg vaak commentaar dat ik veel te laag was met mijn prijzen. Echte liefhebbers betalen wel het, in jouw ogen, hoge bedrag. Als je te weinig vraagt kom je niet geloofwaardig over, dat heb ik wel van galeriehouders en van andere kunstenaars gehoord. Veel sparren met anderen is heel belangrijk, daar ben ik wel achter gekomen. Niet alleen dat is heel belangrijk, maar ook laten zien dat je met passie je kunst uitvoert. Bij ieder plaatje een praatje, zeg ik wel eens. Vertel waar je mee bezig bent of laat mensen zelf ontdekken wat ze zien in jouw schilderij en praat daar dan samen over”, geeft de symboliekschilder als laatste tip mee.
Solo expositie
Tijdens het interview heeft Aart een grote solo expositie in de Grote Kerk van Monnickendam waar 95 schilderijen hangen. Ook daar is weer veel interesse voor zijn werk en heel bijzonder was dat er een delegatie galeriehouders uit Duitsland de Amsterdamse musea bezochten en daarna naar Monnickendam afreisden voor zijn hedendaagse symboliek.
Meer lezen over kunst? Abonneer je hier (kosteloos) op het onlinekunstmagazine, KLIK HIER
Deel deze pagina via:
Geplaatst door: Roel Elbers
Op: 11 December 2019