Svetlana Sintseva: kunstenaar kan je niet worden, je wordt zo geboren
Het is een kunststroming die heel wat benefieten heeft voor de hedendaagse kunstenaar. Hoewel ze volledig capabel is om moderne kunst te creëren weigerde ze om dit te doen en koos zij ervoor om trouw te blijven aan haar eigen geliefde maar minder populaire kunst-stroming, barok. Haar werkwijze als kunstenares gaat als volgt: ze schildert redelijk snel en efficiënt. Met Svetlana’s spectaculair en geraffineerd kunsttalent is zij capabel om eender welk vorm van kunst te creëren. Haar excentrieke en esthetische kijk op de wereld is de reden waarom zij voor ba-rok koos. Haar bron van inspiratie is de wereldse esthetiek. Outcast binnen de wereldIn de loop der eeuwen werd klassieke kunst beschouwd als de standaardvorm van kunst. Maar nu wordt klassieke kunst beschouwd als een outcast binnen de wereld van de hedendaagse kunst. Esthetiek beïnvloedt degelijk aspect van haar leven niet alleen haar kunst. Klassieke kunst komt vandaag zeer zelden aan bod in de actuele kunst. Door het creëren van klassieke kunst toont Svetlana haar onvoorwaardelijke liefde voor klassieke kunst en met behulp van haar kunstwerken probeert ze een bijdrage te leveren aan de klassieke kunst in de hoop dat deze terug weer een merkwaardig deel zal worden van de actuele kunst. Svetlana schildert al jaren op een onnavolgbare en unieke wijze. Hans Laagland, een groot Vlaamse meester in de barok en filosoof heeft Svetlana’s werk een excetrieke beoorderling gegeven. Geraffineerd en verhevenVolgens Laagland is Svetlana’s werk van een uitzonderlijk hoog niveau, zeer geraffineerd en verheven. Laagland is een grote kenner van klassieke kunsten. Svetlana ontwikkelde haar schildertechnieken dank-zij de schildercursussen van Laagland. Dankzij deze schildertechnieken was Svetlana in staat om zich nog sterker en scherper uit te kunnen drukken als kunstenares. Laagland had geen invloed op de compositionele ideeën van Svetlana’s kunstwerken noch op haar schilderstijl. Haar schilderkunst is zelfstandig en sterk. Voor het creëren van kunst maakt ze absoluut geen gebruik van foto’s of andere middelen van dergelijke technologische aard. In onze maatschappij die gedomineerd is door technologie wordt haar schilder-techniek dus als uitzonderlijk beschouwd. Haar schilderijen weergeven haar adembenemende schildertechnieken, bijkomende uitleg is onnodig. Heel het schilderproces ver-loopt instinctief en naturel. Door het visueel waarnemen van haar schilderijen wordt Svetlana’s autobiografie duidelijker zonder hieraan enige woorden aan vuil te maken le-ren we de kunstenares kennen door middel van ons oog. We zien ook de verbondenheid met de Europese cultuur in haar schilderijen. Haar betrekking tot de Westerse klassieke kunst en verbinding ermee bevestigd het feit dat zij de klassieke kunst erkent als een zeer invloedrijke vorm van kunst. De meesters Rubens en Rem-brandt dienen als ideaal voor-beeld voor Svetlana. Svetlana’s schildertechniek is gebaseerd op die van de Vlaamse barok-meester Rubens. De esthetische perfectie van haar werken zijn een ware plezier voor het menselijke oog, het is zelfs moeilijk in te beelden dat deze visuele perfectie gecreëerd is met een doodsimpele penseel. Svetlana is ook erg beïnvloedt door de Vlaamse kunstwereld want deze heeft een grote bij-drage geleverd aan haar zelf-ontplooiing als barokkunstenares waarvoor ze ontzettend dankbaar voor is
Tekst: Hans Laagland (Vlaamse barok-meester)
Meer lezen over kunst? Abonneer je hier (kosteloos) op het onlinekunstmagazine, KLIK HIER
Deel deze pagina via:
Geplaatst door: Roel Elbers
Op: 11 December 2019