Neem contact op

Cees Slokker

SCHILDEREN IS GEEN KUNST, MAAR DE KUNST IS HET SCHILDEREN.
Mijn naam is Cees Slokker. fotografisch portrettekenaar en kunstschilder. sinds een aantal jaren specialiseer ik mij in landschappen stillevens en portretten, ik ben als tekenaar en schilder autodidact.
De schilderijen worden in olieverf geschilderd op paneel (masoniet) en op doek. hoewel figuratief en realistisch toch ben ik een schilder die graag werkt met varkensharen kwasten. de fijnere penselen worden alleen gebruikt 'bij details. het spel tussen, olieverf, ondergrond, de spanning tussen de voorwerpen en de huid van de voorwerpen of personen is wat mij fascineert. het is meer dan een registratie, het is mijn interpretatie in olieverf. zo gezien worden voorwerpen heel bijzonder. in opzet klassiek, maar door schilderwijze en compositie modern.
Heeft u belangstelling voor één van mijn schilderijen of fotografische tekeningen , dan kunt u vrijblijvend contact met mij opnemen.
FOTOGRAFISCH PORTRETTEKENEN.
Uitsluitend werkend met potlood teken ik de mens. Hierbij voor mij nauwkeurigheid naar figuur, sfeer en bovenal esthetische schoonheid centraal. Mijn wens en streven is om de mens eenvoudig doch wezenlijk mogelijk weer te geven.n
Zowel bij de portretten als bij de vrije composities komt dit tot uiting. Datgene wat heel karakteristiek is aan iemand wil ik in de tekening extra benadrukken. Ik versterk dit door zoveel mogelijk te vervagen of weg te laten wat maar enigszins niet essentieel is. De kunst van het weglaten wordt dit wel genoemd, maar het voegt tegelijkertijd een veel grotere zeggingskracht toe aan het getekende. Het is de eenvoud en soberheid die ik zoek in mijn tekeningen, vandaar ook mijn voorliefde voor het gewone potlood. De rust en sereniteit van het grijs in al zijn nuances, brengt onmiskenbaar iets wezenlijks naar voren.Mijn tekeningen zijn een spel van licht en schaduw.
Iedere vorm ontstaat door het aanbrengen van schaduwen. Het is mijn uitdaging om naar het licht toewerkend steeds vagere overgangen naar het wit van het papier te bewerkstelligen. Ik werk zonder buitenlijnen en laat de tekening vanuit schaduwen ontstaan. Het is opvallend hoe onze ogen deze ontbrekende lijnen toch invullen. Het blijft me fascineren om mensen zo puur af te beelden.


OLIEVERF TECHNIEK
Allereerst besteed ik de uiterste zorg aan de compositie. Dit kost veel tijd, vaak verander ik dagelijks nog mijn compositie, zelfs nog tijdens het schilderen. Dan maak ik een nauwkeurigetekening , de allerkleinste details laat ik in deze fase wegvallen.
De eerste opzet schilder ik een zeer dunne laag olieverf. Het is niet noodzakelijk daarbij gelijk de toon te treffen. In latere verflagen schemert dan de eerste laag nog door, waardoor een rijkere schakering in kleuren meewerkt aan het eindresultaat. Na droging werk ik dan met olieverf aan de tweede en derde laag.
Hier probeer ik doelgericht te werken aan de juiste kleur en de juiste stofuitdrukking. In het algemeen wordt er "laag over laag" (glacerend geschilderd).
Deel deze pagina via: