Neem contact op

Antoinette Cremers

“Ik laat mij leiden door het feit dat ik sterfelijk ben”
Het rauwe, maar kwetsbare werk van Antionette C.H.

Abstracte, kronkelende pentekeningen die doen denken aan de Chinese kalligrafie, zonder begin, zonder eind, die als dromen op het papier rondzweven. Bij een tweede blik komen dierlijke en menselijke vormen naar voren. Er is geen duidelijk verhaal, het draait om het spel van de lijn en het vlak, maar ons menselijk brein gaat er mee aan de haal. Het prikkelt. Het leeft.

Kwetsbaarheid
Het leven van Antionette (1964) is één groot experiment. Ze is als kunstenaar continu op zoek naar nieuwe materialen, vormen en disciplines. Ze bekijkt alles van meerdere kanten en wil eindeloos blijven leren. Ze studeerde facilitair management, natuurgeneeskunde en traditionele Chinese geneeskunde. En voordat Antoinette zich op het kunstenaarschap stortte, runde ze jarenlang haar eigen praktijk in Roosendaal.

Sterfelijkheid
Tijdens haar werkzaamheden als genezer kwam ze continu in aanraking met de kwetsbaarheid en tegelijkertijd met de kracht van het lichaam en de mind, met nieuw leven en de dood. Deze thema’s zijn tot op heden verstopt in de diepere laag van haar werk als kunstenaar en ze zijn de verbindende factor van haar veelzijdige oeuvre: “Ik laat mij als kunstenaar leiden door het feit dat ik sterfelijk ben. Want er zijn maar twee dingen zeker in het leven: we worden geboren en we gaan dood, de tijd daartussenin noemen we het leven. Hierin is alles continu in beweging.”

Experiment
In het uiterlijk, de esthetiek van haar werk is de invloed van de Chinese cultuur subtiel zichtbaar. Verborgen rode lijnen en vlakken, gebruik van zwarte inkt en de balans tussen donker en licht, zoals de oosterse yin en yang. De traditionele technieken voegt ze experimenterend samen met hedendaagse materialen. Wat gebeurt er als ik kleine spiegels verwerk in de pentekeningen of een kleur toevoeg? Hoe reageert bijenwas? Hoe komt het glaswerk uit de oven? Uittesten. Gewoon doen. Op onderzoek uitgaan. Dit kan niet? Hoezo? Dan wordt haar nieuwsgierigheid geprikkeld en kan ze het niet laten om eigenwijs te spelen met de mogelijkheden. Ook tijdens haar jaren aan de kunstacademie in Den Bosch, waar ze in 2012 afstudeerde, zocht ze telkens de grenzen op. Zo stortte ze de hal vol met stenen als onderdeel van haar fotopresentatie over de herinneringen die Auschwitz en Birkenau hebben achtergelaten.

In elkaar over vloeien
Het menselijk lichaam is een terugkerend thema in Antoinettes werk. Hoofden, voeten en handen van allerlei materialen liggen verspreid in haar atelier in Roosendaal, de plek waar ooit haar praktijk gevestigd was. De ruime, lichte ruimtes zijn gevuld met kasten vol met materialen, testjes en inspirerende boeken. Rauwe, pure materialen zoals bijenwas, jute, leer en schapenwol, maar ook plastic, glas en olieverf zijn onderdeel van haar palet. Alles vloeit in elkaar over, zowel inhoudelijk als esthetisch, net zoals haar grote inspiratiebron: het leven.
Natuurlijke materialen
Exposities
Kasteel Gerlach
Galerie Marx en Marx
Expositieatelier Kracht van Kunst
Museum de Fundatie Zomer expo 2022
Beeldentuin Ravesteijn


de Wenteling BW hotel Goderie i.s.m. Joep Luijckx, Ro-Nalt Schrauwen t/m 31 augustus.
Beelden Tuin Cuijck. Lucia 2 te zien t/m 2020
Kunst kijk Goeree Overflakee

2017 Exposities 2017

Kasteel Ravenhof Stabroek (Belgie)
Galerie de ruimte Geldrop
Galerie TUUR Venlo
Koninklijke academie Antwerpen; Adem.
Museum de Fundatie Zwolle; Zomer expo 2017 en 2019
Kunst Kijk Goeree Overflakee
Exebition BW Goderie Roosendaal                       

Voorgaande Exposities 

Best Western Hotel Goderie"het nieuwe tekenen". 2011 - 2018
ABN Amro gebouw Amersfoort; inzending Belgenmonument.
Museum Opsterlan Gorredijk 2016
Lood 16 Amsterdam; Nederlandse portretprijs. 2016
B.O.E. Bosch Open Expo 2016. Jeroen Bosch Ziekenhuis
Eating the City in samenwerking met Song Dong museum het Mas in Antwerpen. 2016
Kunst Kijk Goeree Overflakee 2016-2018
Kunstschouw in Schouwe Duiveland 2015
Gemeente Museum Den Haag 2015 thema WOEST
Antwerpen; thema concentrische cirkels 2015
Hilton Munchen 2015
Hilton Oslo 2014
Hilton Kopenhagen 2014
Galerie Marx en Marx Valkenburg 2013 - 2014
Slow Painting XHBTN 2013 Amsterdam
Exebition BW Goderie 'n Bende van 5. Roosendaal 2013
International Emerging Artist Aword online Gallery Dubai 2013 
Exebition Gatthered Through Facbook Ten Boer 2012
Metamorfose AKV St. Joost s’Hertogenbosch 2012
 

Publicaties

2017 ZOMER EXPO 2017 WATER CATALOGUS 2017
BN de Stem; Gun elkaar de Ruimte op de Wereld

2016 Aesthetica Magazine okt./nov.
Leeuwarder Courant 5 augustus 2016 pagina 11
Aesthetica Magazine april/mei
B.O.E. Bosch open Expo Catalogus 2016

2015 Zomer Expo 2015 Woest Art Worlds
Concentrische cirkels Kaska dka

2014 BN de stem ’n Bende van 5’.
Glossy magazine Art en Honey
Magazine ‘Holland focus’ artikel door Ton van Rooij
Stadsmagazine ‘Kunstenaar van de maand april’

2013 BN de stem "n Bende van 5”.
Glossy magazin Best Mag. December nummer

2012 Uitgeverij boekscout; Halt - Stop – Stoi
Deel deze pagina via: